Friday, February 15, 2008

Quran & Terjemahan Dalam Bahasa Tamil & Mandarin

PUTRAJAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan menerbitkan Tafsir Pimpinan Ar-Rahman versi bahasa Mandarin dan Tamil dalam tempoh dua tahun lagi.

Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, berkata proses terjemahan versi bahasa Mandarin dimulakan sejak September lalu, manakala versi bahasa Tamil akan dimulakan tidak lama lagi.

“Jakim berharap penerbitan kitab versi bahasa Mandarin dan Tamil ini dapat membantu umat Islam yang tidak mahir berbahasa Inggeris dan Melayu untuk memahami makna al-Quran seperti dikehendaki ajaran Islam,” katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran versi bahasa Inggeris, Tafsir Ar-Rahman-Interpretation Of The Meaning Of The Quran dan buku terbaru terbitan Jakim di sini, semalam.


Pelancaran kitab itu disempurnakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin.

Mengenai versi bahasa Inggeris kitab Tafsir Ar-Rahman, Wan Mohamad berkata, ia akan diedarkan ke seluruh dunia khususnya negara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Eropah, benua Amerika dan negara mempunyai penduduk beragama Islam.

Katanya, kitab setebal 1,317 muka surat itu juga digunakan dalam mata pelajaran pendidikan Islam di sekolah, pengajian ta’mir di masjid serta surau di seluruh negara.

“Cetakan pertama sebanyak 1,000 naskhah boleh didapati di ibu pejabat Jakim di Putrajaya dan kedai buku dilantik,” katanya.

Kitab itu diterbitkan dengan kerjasama Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) dan diedarkan Syarikat Darul Fikir Sdn Bhd (Darul Fikir).

Usaha menerbitkan kitab versi bahasa Inggeris itu dimulakan sejak 1998 berikutan sambutan menggalakkan terhadap kitab versi jawi dan bahasa Melayu yang ditulis ulama dan penulis terkenal, Sheikh Abdullah Mohd Basmeih.

sumber

No comments: