Saturday, January 5, 2008

Tee Kian Hang Jadi Muslim Kerana 'Kebersihan' Dalam Islam


HARUN Tee Abdullah dan Hamidah Aliamaran (duduk tengah) diraikan keluarga kedua-dua belah mempelai pada hari persandingan mereka.

Tambah Harun Tee, setelah bergelar Muslim, barulah beliau teringat kembali kisah yang berlaku lapan tahun lalu. Katanya, ketika itu dia masih menuntut di sekolah menengah dan sedang berehat di rumah. Tanpa disedari, perhatiannya tertumpu kepada sebuah lagu dendangan kumpulan nasyid Raihan.

Sungguhpun Harun Tee tidak mengerti maksud di sebalik lagu dendangan tersebut, hatinya berasa tenang dan mendamaikan sepanjang mengikuti alunan muziknya.

Berkongsi kisah yang membawa kepada pengislaman beliau, kata Harun Tee setahun sebelum mengambil keputusan mengucap syahadah pada 12 Februari 2004, beliau pernah ke Perkim setelah diberitahu oleh beberapa teman tentang peranan pertubuhan ini berkaitan orang yang baru berjinak dengan Islam serta saudara baru.

“Saya rasa agak terkejut kerana sungguhpun saya dilahir dan dibesarkan di Kuala Lumpur, sedikitpun saya tidak tahu kewujudan Perkim apatah lagi, mengetahui fungsi dan peranannya. Akhirnya, saya memberanikan diri menjejakkan kaki ke tingkat empat, bangunan Perkim.

“Dari situlah, fikiran saya mula terbuka dan mengetahui bahawa bukan saya seorang sahaja bangsa asing yang beragama Islam. Semasa mengikuti kelas-kelas kendalian Perkim, saya berkenalan dengan ramai saudara baru dan mereka yang baru belajar mengenali agama Islam,” jelasnya.

baca seterusnya

No comments: