Saturday, November 22, 2008

Seorang Muslim di Sweden




IBRAHIM Karlsson dilahirkan dalam sebuah keluarga berbangsa Sweden yang sederhana, tanpa pegangan agama namun kehidupan mereka sentiasa kaya dengan kasih sayang. Dalam tempoh hayat 25 tahun, tidak pernah langsung terlintas di fikiran Ibrahim tentang kewujudan Tuhan mahupun yang berkaitan kerohanian kerana dia tergolong dalam kategori lelaki materialistik.

Pun begitu, dia masih boleh ingat sebuah cerita imaginasi yang ditulis sewaktu di dalam gred tujuh tentang kehidupan masa depannya, di mana dia membayangkan diri menjadi seorang pengatur cara permainan yang berjaya walaupun langsung tidak pernah menyentuh komputer dan berkahwin dengan seorang wanita Muslim. Pada masa itu yang terlintas tentang Muslim kepadanya hanyalah berpakaian labuh dan menutup kepala.

Kemudian, semasa berada di sekolah menengah, Ibrahim banyak menghabiskan masanya di perpustakaan sekolah sehingga digelar 'ulat buku' dan pernah pada satu masa, dia membaca beberapa terjemahan ayat-ayat suci al-Quran. Beliau dapati bahan yang disebut di dalam kitab itu, semuanya benar dan logik. Sungguhpun begitu, hidayah tidak sampai kepadanya.

Masa terus berlalu dan beliau mula bekerja. Dengan pendapatan yang diperoleh, dia berpindah ke pangsapuri sendiri dan mula meminati salah satu alat di dalam komputer yang mampu merakam pelbagai visual. Minat yang mendalam itu sehingga ke tahap dikira taksub.

Sejak itu, ke mana sahaja dia pergi, telefon berkamera adalah teman setia sepanjang waktu. Pernah dia dimarahi seorang lelaki Muslim imigran kerana merakam gambar emak dan kakak lelaki itu sewaktu berada di pasar. Apa yang terpacul di fikirannya bahawa orang Islam ini pelik.

Malah banyak perkara berkaitan dengan Islam berlaku ke atasnya. Malah dia tidak mempunyai penjelasan tepat bagaimana dia boleh menghubungi Pertubuhan Maklumat Islam di Sweden untuk melanggan buletin dan untuk membeli terjemahan al-Quran karya Yusuf Ali serta sebuah buku berjudul Islam: Our Faith.

Apabila membaca keseluruhan kandungan al-Quran itu memang tidak dapat dinafikan keindahan dan kebenaran isi kandungannya. Namun, Tuhan masih tiada ruang dalam hatinya. Setahun kemudian, sewaktu berada di satu petak tanah yang dipanggil Pretty Island yang memang benar-benar cantik dan sedang asyik merakamkan gambar-gambar warna-warni musim luruh, tanpa dijangka hatinya begitu tersentuh dengan keindahan alam kejadian ciptaan Pencipta dunia ini.

seterusnya

No comments: